eetlust problemen

Eetlust moet je managen!

De hele dag staat bol van de directe en indiirecte verwijzingen naar eten. Als je toegeeft aan deze prikkels, stelt ons lichaam zich daar vrij makkelijk op in, alsof het snacken een vanzelfsprekendheid wordt. Met als resultaat een groter en groter wordend hongergevoel. Dat gevoel van "moeten eten" kan je hele dag gaan beheersen. En dan wordt eetlust al snel eetlast.

 

Afslanken met Sense! is een methode, waarin een bewuste eet- en levensstijl een belangrijke rol spelen om je streefgewicht te kunnen realiseren en behouden. Hieronder geven we je een aantal tips die kunnen helpen om je eetlust te managen.

 

tips om je eetlust te managen

1. neem de tijd om te eten.

Je brein heeft 20 minuten nodig om te beseffen dat je eet. Als je in die 20 minuten snel eet, eet je in de regel teveel. Op het moment dat je hersenen doorhebben dat je verzadigd bent, heb je al meer op dan je lijf nodig heeft. Eet dus rustig en bewust.

 

2. track & trace je lekkere trek.

Ergens zin in hebben komt voort uit een voorgeprogrammeerd lichaam en geest. Ergens is je lijf gewend geraakt aan iets lekkers tussendoor. Schrijf maar eens op in je agenda wanneer het hongergevoel begint. Je zult na een paar dagen zien dat er een patroon in zit. Bijvoorbeeld elke dag trek om 10 uur of 'savonds om 21.00 uur.

 

Als je elke dag opschrijft wat je wilt gaan eten en wat je gegeten hebt, kun je dit gewoonte-eten doorbreken. Planning geeft houvast bij het eten en helpt bij het doorbreken van het snacken. Bovendien maakt het je bewust van je dageliijks eetgedrag. Als je voor jezelf in beeld hebt wat je eet op een dag, kun je ook nog stilstaan bij het waarom van de lekkere trek.

 

Heb je bijvoorbeeld last van stress, heb je te veel te doen, of verveel je je juist? Ben je verdrietig of down, of juist hyper en overactief? Er zijn ontelbaar veel oorzaken om lekkere trek te krijgen. Als je vast kunt stellen waar jouw eetlust vandaan komt, kun je werken aan verandering. Net als ons eetgedrag is ons gedrag in het algemeen gebaseerd op gewoontes en routine. Denken dat je stress hebt, of dat je je verveelt is een mindset die je prima kunt beÔnvloeden. Bijvoorbeeld door je dagindeling om te gooien, of je brein gewoonweg andere dingen te doen geven.

 

3. eet je slim.

Een goede motivatie is natuurlijk welkom bij het managen van je hongergevoel. We geven je een slimme reden om je te helpen. Wist je dat je hersenen veel alerter zijn, en dat je scherper reageert als je nog niet gegeten hebt? Omgekeerd, als je eet en verzadigt bent, neemt ook de hersenactiviteit af.

Het bedwingen van je lekkere trek kun je als een slimme uitdaging zien:. Daag je brein uit en negeer de lekkere trek.

 

4. creŽer je eigen afslankteam.

Alle snackverleidingen en eetprikkels op een dag weerstaan, is een stuk makkelijker als je dat samen met anderen kunt doen. Een support team dat weet wat je wilt bereiken met het afvallen. Een team dat je door je moeilijkste momenten bij het afvallen heen helpen. Dat is ideaal!

 

Meer tips om op gezond en fit te blijven?

Anne geeft nog veel meer tips, heerlijke recepten en handige dagmenu's in haar boek 'Afvallen met Anne in 12 Weken'.

 

 

voorwaarden - copyright - biohcg+® is een merk van Sense!

 

 


Gelezen in Libelle

Libelle Nieuwscafé stond in week 12 in het teken van "het nieuwe afvallen".

Met een artikel over "Sense! Bio HCG".